Saturday, December 31, 2011

SELAMAT DATANG 2012






Assalammualaikum Warahmatullahi Wabarakatuh....



Syukur Alhamdullilah.. Segala puji bagi Allah, Tuhan sekelian alam. Selawat serta salam buat junjungan mulia Nabi Muhammad SAW keluarga serta para sahabat dan pengikut yang istiqamah menuruti baginda hingga ke hari kiamat..



Selamat Tinggal Kenangan 2011...

Selamat Datang Tahun 2012.. 


Buat Sahabat2 Ibu, Kuatkan semangat untuk terus berjaya dalam kehidupan ini, di dunia dan juga di akhirat. Pasak azam yang telah di pasang waktu tahun baru HIJRAH tempohari.. Semoga terus menjadi khalifah di muka bumi Allah ini....



"Ya Allah.... Kami insan yang kerdil.. Bantulah Kami dalam mengharungi kehidupan yang penuh badai berduri ini. Berilah Kami kekuatan dan tiupkan semangat untuk Kami.... KAU jua yang mengetahui yang terbaik untuk diri Kami... Amin"... 


.."Ya Allah..... Sampaikanlah hajat seluruh umat Islam di muka bumi ini. Kurniakanlah kesihatan untuk kami semua, selamatkanlah kami dari api nerakaMu.. Rajinkan kami bersolat kepadaMu, beramal jariah, berpuasa demi Mu.. Bukakanlah pintu rezeki yang luas dan kurniakan kami rezeki yang halal".... 


...."Ya Allah, Berkati Ibubapa Kami, berikan mereka tempat yg paling mulia disisiMu krn melahirkan dan membesarkan Kami.... Serta jadikanlah anak-anak kami anak-anak yang soleh dan solehah"... 


.."Ya Allah Permudahkanlah urusan kami, tetapkanlah iman Kami agar sentiasa tetap pada jalanMu....... 
Amin Ya Rabbal Alaminnnn....

Friday, December 30, 2011

SEMUA ORANG PANDAI BERKATA-KATA



Assalammualaikum Warahmatullahi Wabarakatuh....

Syukur Alhamdullilah.. Segala puji bagi Allah, Tuhan sekelian alam. Selawat serta salam buat junjungan mulia Nabi Muhammad SAW keluarga serta para sahabat dan pengikut yang istiqamah menuruti baginda hingga ke hari kiamat..

  
...." Semua orang pandai untuk berkata kata tapi tidak semua orang pandai melakukan apa yang dia perkatakan"... kan.. kan....

BETUL X? 

Tapi Insha ALLAH, apa yg Ibu kata... akan Ibu usahakan sedaya mampu untuk dilaksanakan serta dikotakan... dan diberi kekuatan oleh ALLAH swt untuk istiqamah dan ikhlas dlm melakukannya... hanya ALLAH swt shj yg tahu setiap gerak hati hambaNya....  :)

Thursday, December 29, 2011

4 SIFAT PENGHUNI SYURGA



Assalammualaikum Warahmatullahi Wabarakatuh....

Syukur Alhamdullilah.. Segala puji bagi Allah, Tuhan sekelian alam. Selawat serta salam buat junjungan mulia Nabi Muhammad SAW keluarga serta para sahabat dan pengikut yang istiqamah menuruti baginda hingga ke hari kiamat..
 


Ada empat sifat penghuni surga yang disebutkan dalam surat Qaaf, ayat 31-35, yaitu:

(1) awwab (hamba yang kembali pada Allah),

(2) hafiizh (selalu memelihara aturan Allah),

(3) takut pada Allah, dan

(4) datang dengan hati yang muniib (bertaubat).





Ibuani: teringin sgt nak jd penghuni dan BIDADARI Syurga, kehidupan yg abadi disamping keluarga kelak... moga Allah swt permudahkan urusan kita didunia mahupun diakhirat dan menerima taubat serta khilaf disepanjang hidup kita didunia.....dan moga ditetapkan hati untuk terus istiqamah dalam melakukan amalan...Insha Allah..  Aminnnnn..

SABAR ITU INDAH, MOGA IA TETAP MENJADI MILIKKU








Assalammualaikum Warahmatullahi Wabarakatuh....

Syukur Alhamdullilah.. Segala puji bagi Allah, Tuhan sekelian alam. Selawat serta salam buat junjungan mulia Nabi Muhammad SAW keluarga serta para sahabat dan pengikut yang istiqamah menuruti baginda hingga ke hari kiamat..



" .... SABAR ITU INDAH.. IBU SEDANG DI UJI... DAN IBU SEDAR ALLAH SWT SAYANG PADA IBU.... KERANA ITU UJIAN INI DIBERI... TERIMA KASIH ALLAH ... MOGA SABAR ITU TETAP MILIKKU..... ALHAMDULLILAH...  "

Wednesday, December 28, 2011

MAAFKANLAH MEREKA





Assalammualaikum Warahmatullahi Wabarakatuh....

Segala puji bagi Allah, Tuhan sekelian alam. Selawat serta salam buat junjungan mulia Nabi Muhammad SAW keluarga serta para sahabat dan pengikut yang istiqamah menuruti baginda hingga ke hari kiamat..


Tentunya dalam kehidupan kita ini begitu banyak individu yang sering menyakitkan hati kita, mengguris dan melukakan perasaan kita bahkan menjadikan jiwa kita berserabut dan penuh kebencian. 


Seringkali senyuman kita kehilangan serinya, tawa kita menjadi sumbing dan air muka kita kehilangan cahayanya setiapkali kita bertembung wajah dengan mereka. Bahkan ada yang begitu dengki dan sengaja menyakitkan hati kita malahan sering mereka-reka fitnah dan onar untuk mencacatkan kewibawaan kita.


Ya, inilah sebahagian dari warna warni hidup kita yang menjadikan perjalanan hidup kita lebih unik dan jiwa kita akan menjadi lebih matang jika kita mampu menyikapinya dengan betul.


Apa perasaan kita berdepan dengan golongan ini, walaupun bilangannya mungkin tidak begitu ramai? Apa pula perasaan kita jika yang sering menyakitkan hati kita itu ialah orang-orang yang begitu hampir dengan kita?


Bagi saya, tidak ada yang lebih baik selain memberi KEMAAFAN dalam diam serta hati... Ya, MAAFKAN MEREKA agar jiwa kita lebih lapang dan bahagia. MAAFKAN MEREKA sehingga kebencian tidak lagi mampu mencemarkan keindahan budi atau merubah rupa jiwa kita. MAAFKAN MEREKA agar kita mampu tersenyum melihat kehidupan.


Adakah kita merasakan kebencian kita itu menguntungkan kita atau akan merugikan mereka? Apa yang kita dapat dari kebencian itu kalau bukan keserabutan jiwa, kemarahan yang meluap-luap dan terusirnya ketenangan dan kedamaian dari hati nurani kita? 


Bahkan setiapkali kebencian mula bertahkta dan menguasai hati maka hati kita itu akan makin keras, gersang, kasar dan merosak air muka kita. Hingga akhirnya dunia yang begitu luas terasa begitu sempit, hidangan yang lazat hilang kenikmatannya dan tidur kita tidak lagi merehatkan jiwa kita untuk mendepani hari baru. 


Jadi, nyatakan pada saya, apa untungnya kebencian dan kemarahan kita itu kalau bukan menambahkan penderitaan keatas penderitaan yang sudah sedia ada?

Jadi, MAAFKAN MEREKA kerana dalam kemaafan kita itu Allah SWT menjanjikan keampunan. Bukankah dosa-dosa kita masih terlalu banyak sedangkan kematian sering mengintai kita disetiap simpang siur kehidupan. Bagi jiwa-jiwa yang menyakini hari pertemuan dengan Allah SWT tentunya kita benar-benar rindukan pengampunan Allah SWT bahkan pengampunan itu lebih berharga dari pertambahan usia. 


Apalah gunanya bagi umur yang bertambah tetapi dosanya tidak berkurang. Apa yang kita harapkan dari kehidupan begini?


MAAFKAN MEREKA kerana kita juga sering membuat kesalahan dan setiapkali kita membuat kesalahan, kita begitu rindu dan mengharapkan orang lain menyikapi atau menghadapi kelakuan buruk kita dengan baik bahkan menasihati kita dengan penuh hikmah. Kenapa apabila orang lain melakukan kesalahan kepada kita, kita lalu marah-marah dan pamerkan wajah yang buruk dan penuh kebencian.


MAAFKAN MEREKA, agar jiwa kita menjadi lembut bahkan membuahkan kesabaran dan kepasrahan hingga kita mampu mengukirkan kesenyuman dari relung hati kita yang paling dalam. Biarkan kemaafan itu menghiasi jiwa kita dengan bunga-bunga kecintaan dan kasih sayang hingga mereka tertunduk hormat dan malu kepada kita.


"Pernah satu ketika, jiwa saya begitu menderita ketika menghadapi salah seorang dari orang atasan saya. Dia merasakan dirinya yang paling benar. Dia bukan sekadar menolak pandangan orang lain bahkan tidak memberikan ruang untuk pandangan itu dikemukakan. Sedangkan apa yang dilakukannya terlalu salah, buah fikirannya sudah ketinggalan zaman dan cara pengurusan kerjanya sudah terlalu usang dan antik walaupun dari satu sudut saya yakin dia begitu ikhlas dalam kerjanya. Tidak sesiapa yang selesa mengemukakan pandangan kepadanya apatah lagi menegur kesalahannya walaupun kesalahannya terang lagi bersuluh. Bahkan tingkahlakunya sering menjadi buah mulut rakan sekerja."



"Jiwa saya begitu menderita. Setiapkali ingin menyuapkan makanan kemulut lalu terpandang wajahnya selera makan saya hilang serta merta. Setiapkali saya pejamkan mata untuk tidur, wajahnya sering muncul dan bermain dalam fikiran saya. Ketika berehat seringkali minda saya mengangankan saat-saat saya berhujah dengannya dan dia menyikapi dengan sikap dingin dan keras kepala hinggakan angan-angan itu menjadikan jiwa saya dililit kegelisahan dan kemarahan. Ya, berbulan-bulan saya hilang kenikmatan jiwa ketika menginjakkan kaki di tempat kerja."


"Jiwa saya terus menderita hinggalah saya menemui penawarnya yang begitu mujarab iaitu KEMAAFAN. Saya katakan pada diri saya, kenapa saya harus membencinya. 



"Dia telah lakukan yang terbaik dengan apa yang dia faham, walaupun mungkin caranya salah tetapi itu yang dia faham dan tentang keikhlasannya, Allah yang lebih mengetahui. Kenapa saya harus membencinya sedangkan kebencian saya tidak akan menjadikan dirinya betul atau membetulkan keadaan yang salah. Kenapa saya harus membencinya sedangkan setiap manusia memikul beban dosa yang begitu banyak dan saya sendiripun tidak terlepas daripadanya. "



"Bahkan apabila tua nanti mungkin saya akan akan lebih teruk daripadanya dan orang lain akan lebih membenci saya.
Lalu saya pejamkan mata saya, saya suarakan hati saya pada Allah yang Maha Mengetahui; Saksikanlah ya Allah, aku maafkannya dan aku juga mengharapkan keampunanMu. Saksikanlah ya Allah, aku kasihkannya kerana aku tahu dia ikhlas beramal untuk keredhaanMu."


"Walaupun dia punya banyak kelemahan tetapi didalam ilmu Mu ya Allah, dosa-dosa ku lebih banyak, walaupun aku rasakan aku lebih baik daripadanya belum tentu ketika aku sampai keusia sepertinya aku akan terus istiqomah diatas jalanMu yang benar ini ya Allah. Semoga Engkau menerima amalnya dan amalku ya Allah."


"Disaat itu saya terasakan seolah satu hijab gelap yang menutupi hati saya terangkat dan limpahan cahaya kehidupan kembali menerangi hati saya. Tidak ada lagi kebencian dan keresahan. Kemudiannya saya mencari kesempatan untuk bermaafan dengannya. Semenjak itu hati saya kembali menemui nikmat ketika ditempat kerja."



"Setiapkali bertembung wajah, senyuman begitu mudah terukir pada wajah saya bahkan kami mampu duduk berbual dan bercerita."




Saya tidak maksudkan kita tidak perlu membetulkan yang salah. Kata Ibnu Qayyim; Jika kamu ingin menyuruh yang ma’ruf pastikan ia menjadi ma’ruf. Ya, jika kita inginkan kebaikan, biarlah tindakan dan cara kita menghasilkan sesuatu yang baik atau lebih baik. 


Maknanya, setiap tindakan kita perlu disesuaikan dengan niat, cara dan masa yang baik. Kalaupun usaha kita tidak berjaya, yakinlah Allah menjanjikan ganjaran diatas usaha dan kesabaran kita.


Maafkan mereka
agar jiwamu petah berbicara
mengajar insan erti bahagia
dan tersenyum dalam duka

Maafkan mereka
Agar hatimu lapang segala
Menikmati hari-hari baru
yang penuh duka lara

Maafkan mereka
Kerana jiwamu sedar mengerti
Hidup ini ada hari datang dan pergi...



Ibuani: ketahui lah sahabat2 ku sekalian... mahupun yg membaca blog ini ataupun tidak... kalian semua tiada dosa dgn ibu.. krn ibu tidak simpan dendam pada kalian... ibu juga mengharapkan kalian juga akan memberi kemaafan diatas segala khilafnya ibu... yg diketahui mahupun tidak diketahui.... Allah hanya padaMu kupohon....

TANDA-TANDA ORANG YG BAHAGIA & TIDAK BAHAGIA





Assalammualaikum Warahmatullahi Wabarakatuh....

Segala puji bagi Allah, Tuhan sekelian alam. Selawat serta salam buat junjungan mulia Nabi Muhammad SAW keluarga serta para sahabat dan pengikut yang istiqamah menuruti baginda hingga ke hari kiamat..


Tanda-tanda orang yg tidak bahagia adalah:-

 
1. Lupa dosa masa lampau padahal Allah mencatatnya

2. Ingat kebaikannya yang telah lalu padahal belum tentu diterima

3. Dalam hal duniawi memandang orang yang setingkat di atasnya

4. Dan dalam hal ukhrawi memandang orang yang sederajat di bawahnya


Sedangkan tanda-tanda orang bahagia adalah:-


1. Ingat kesalahan yang dilakukan

2. Tidak mengagungkan kebaikan yang diamalkan

3. Dalam hal duniawi melihat betapa banyak orang yang di bawahnya

4. Dalam hal ukhrawi melihat betapa amal baktinya belum seberapa


Ibuani: moga kita sering mengingati kesilapan lalu agar tidak berulang kembali dan lakukan perubahan kearah kebaikan selalu.... 

Tuesday, December 27, 2011

BILA HATI TERGURIS DGN SINDIRAN



Assalammualaikum Warahmatullahi Wabarakatuh....


Segala puji bagi Allah, Tuhan sekelian alam. Selawat serta salam buat junjungan mulia Nabi Muhammad SAW keluarga serta para sahabat dan pengikut yang istiqamah menuruti baginda hingga ke hari kiamat..

 
Kadang-kadang hati sakit bila disindir, tapi itu adalah lebih baik daripada bercakap di belakang, bila disindir menangis sebentar tapi impak selepasnya amat besar. Perubahan diri yang ketara dan lebih baik dari sebelumnya.

Belajarlah menerima sindiran walaupun sebenarnya tidak begitu beradab menyindir orang. Semuanya kerana di atas paksi kebaikan dan kemaslahatan yang lebih besar pada masa hadapan.

Aku bukanlah manusia yang sempurna. Mungkin pada zaman silam aku pernah melukakan hati, mencabut rasa tenang. Mungkin kata-kataku sungguh menyakitkan hati, tiada apa yang aku persembahkan melainkan huluran tangan memohon seribu kemaafan. Maafkan aku bersama dengan doamu.

Aku menulis bukan untuk memberitahu diri ini baik.
Aku menulis hanya untuk memberitahu diri ini supaya menjadi baik.
Bersama menginsafkan diri dalam mencari keredhaan Ilahi. InshaALLAH....

Ambil hati. Sakit hati. Pedih hati. Terasa hati. Bila perasaan ini dibiarkan terlalu lama membengkak dalam hati, maka akan tidak sihatlah hati itu. Pemiliknya pun akan muram, jauh dari keceriaan. Lebih parah lagi, menjauhkan manusia dari Rabb-Nya.

Mengapa tidak untuk berhusnuzon, sedangkan itu lebih mulia.
Mengapa tidak memahami, sedangkan kita bersaudara.
Mengapa tidak bersikap positif, sedangkan ikhilafnya hati itu padah jawabnya.
Mengapa tidak bersama dalam perjuangan ini,sedangkan tanggungjawab kita adalah sama.
Mengapa tidak meluangkan masa bersama sedangkan, kita semua adalah dai'e.

Positif menjadikan kita bersangka baik. Bersangka baik lebih menenangkan hati. Orang hebat biasanya kerana dia hebat dalam hubungan dengan Allah. Tapi ada juga yang hebat dunia sahaja, hubungan dengan Allah entah ke mana. Dia tidak bersangka baik dengan Allah apatah lagi dengan makhluknya. Adab dan akhlak dalam pengurusan hati masih lagi samar untuk diiktiraf sebagai seorang dai'e.

Sekiranya semakin kita bijak, semakin jauh diri kita daripada-Nya, maka ada sesuatu yang tidak kena dengan diri. Jauhkanlah sifat itu dari dalam diri.


Apa pun, jangan resah andai ada yang membenci. Andai ada yang tidak berpuas hati. Andai ada yang tidak menyenangi. Kerana masih ramai yang mencintai kita di dunia. Resahlah andai Allah membenci kerana tiada lagi yang mencintai kita di akhirat.

Nabi SAW bersabda "Sesungguhnya Allah memberikan dunia kepada siapa yang dicintai-Nya dan siapa yang tidak dicintai-Nya, tetapi Allah tidak memberikan iman kecuali kepada siapa yang dicintai-Nya."

Ibuani:  "lama dah buang tabiat sindir org ni... coz kdg kala sindiran kita walaupun niat asalnya untuk nasihat ataupun menyedarkan namun ada hati akan terluka.... "

GADGET TERBAIK IBU ... SYUKUR ALHAMDULLILAH... SUDAH MENJADI MILIK IBU




Assalammualaikum Warahmatullahi Wabarakatuh....


Segala puji bagi Allah, Tuhan sekelian alam. Selawat serta salam buat junjungan mulia Nabi Muhammad SAW keluarga serta para sahabat dan pengikut yang istiqamah menuruti baginda hingga ke hari kiamat..


Syukur alhamdullilah.. impian untuk memiliki gadget ini (PEN AL-QURAN)  tercapai.. dgn rezeki lebih yg Allah swt kurniakan bulan ini Ibu berjaya direalisasikan hajat ini... Ibu sgt teruja kerana byk kelebihan dan kebaikan yg Ibu dpt dari  gadget ini.. dan Ibu rasa dan sarankan setiap rumah orang muslim ada gadget ini... seperti mana '1 rumah 1 komputer.. ' Gadget ini juga perlu untuk kita semua... Di sini Ibu kongsikan pengalaman Ibu buat semua... Anak2 Ibu semakin rajin nak baca Al-Quran setiap lepas solat.. (moga istiqamah)....  walaupun 1 ayat... bacaan Ibu juga semakin lancar... inshaAllah.. kerana gadget ini boleh diulang2 selagi bacaan kita salah dan silap... moga ianya dpt menjdkan anak2 kita celik Al-Quran dgn pantas disamping dgn tunjuk ajar guru yg bertauliah.. Wallahu'alam.. moga memberi manfaat pd semua... yg baik itu dtgnya dr Allah swt.. yg kurang pengetahuan serta khilaf itu datang dari Ibu sendiri... 

Sunday, December 25, 2011

WAHAI PEMEGANG HATIKU





Bila hatiku.. Kian beku.. Maka lembutkanlah..

Bila hatiku.. Kian malap.. Maka suluhkanlah..

Bila hatiku.. Kian hitam.. Maka putihkanlah..

Bila hatiku.. Kian berdebu.. Maka jernihkanlah..

Bila hatiku.. Kian gelap.. Maka terangkanlah..

Berilah cahaya padaku.. Wahai Pemegang hatiku.. 

Ya Rabbi... Ya Allah.... 

Friday, December 23, 2011

DOA SEBELUM TIDUR & SELEPAS BANGUN DARI TIDUR

 
Assalammualaikum Warahmatullahi Wabarakatuh....


Segala puji bagi Allah, Tuhan sekelian alam. Selawat serta salam buat junjungan mulia Nabi Muhammad SAW keluarga serta para sahabat dan pengikut yang istiqamah menuruti baginda hingga ke hari kiamat....

..... "Hudzaifah r.a. dan Abu Dzarr keduanya berkata : Adalah Rasulullah s.a.w jika akan tidur membaca : bismikallahumma ahya wa amutu (Dengan nama-Mu ya Allah aku hidup dan mati), 
dan apabila bangun tidur membaca: alhamdulillahil ladzi ahyana ba’da ma amatana wailaihin nusyur (Segala puji bagi Allah yang menghidupkan aku) kembali setelah mematikan aku dan kepada Allah akan bangkit). (HR Bukhari)

Thursday, December 22, 2011

JANGAN TIDUR SELEPAS SUBUH




 


Assalammualaikum Warahmatullahi Wabarakatuh....


Segala puji bagi Allah, Tuhan sekelian alam. Selawat serta salam buat junjungan mulia Nabi Muhammad SAW keluarga serta para sahabat dan pengikut yang istiqamah menuruti baginda hingga ke hari kiamat....


Jangan Tidur Lepas Subuh

Kepada sahabat-sahabat yang disayangi mari kita muhasabah diri. Di sebalik diri kita ini, ada sifat pemalas yang perlu diubah. Jika kita tidak ubah tabiat pemalas kita ini, maka bermacam-macam impak negatif bakal menghanyutkan diri ke arah kemudharatan yang lebih besar.

 
Jika tidak sekarang, bila lagi bukan?Takkan mahu tunggu usia sudah senja baru kita terhegeh-hegeh mengubah diri. Ketika itu, tabiat pemalas kita sudah sebati dengan diri dan amat degil untuk disental segala kekotorannya yang sudah lama melekat dan merosakkan hati kita.
 

TABIAT PEMALAS YANG PERLU DIUBAH

Cuba cek diri kita, mana 1 menjadi amalan seharian:

1. Bangun subuh lewat
2. Tidur selepas subuh
3. Melewatkan waktu subuh
4. Ala kadar je bangun subuh
5. Tak bangun pun solat subuh

Sahabat-sahabat, masih ingat lagikah? Di waktu zaman berhingus dulu? Ustaz yang mengajar subjek Pendidikan Islam selalu bertanya di dalam kelas,

"Siapa yang tak cukup solat 5 waktu semalam, sila berdiri"

Tanpa segan silu, secara berjemaahnya kita pun bangun sahabat. Dan bila ditanya, rata-rata yang tak cukup solat 5 waktu, adalah kerana tidak bangun suboh. Kenapa ya sahabat?
 

Dan kenapa dari kecil lagi, kita dididik sebegini? Diberi penekanan betapa pentingnya bangun subuh dan meraikan ke"subuh"an dengan cara tidak tidur semula seperti bebelan mak kita.


"Jangan tidur lepas subuh. Rezeki tak masuk nanti"
"Anak dara tak manis tidur banyak. Matahari terpacak atas kepala baru nak bangun"


JIKA MAHU BERMUHASABAH


Rasulullah SAW tidak tidur selepas menunaikan solat subuh kerana Allah memberkati umat ini yang berpagi-pagi, "Ya Allah, berkatilah umatku yang berpagi-pagi." Untuk itu, para fuqaha' memakruhkan tidur selepas solat subuh.


Walaupun hakikatnya tiada dalil dan hadis-hadis soheh mengenai larangan tidur selepas subuh, dan yang ada cuma pendapat daripada para ulama mengenai tidur selepas subuh adalah MAKRUH tetapi tiada larangan tidur selepas subuh.


Dinukilkan oleh Imam as-Safarini mengenai kemakruhan tidur selepas solat Subuh dan Asar : "Dimakruhkan tidurmu -wahai mukallaf- selepas solat Subuh, kerana waktu itu adalah WAKTU MENCARI REZEKI dan berusaha (syara' dan 'uruf) di sisi orang yang BERAKAL..."




 
Tetapi, kita sedar tak wahai sahabat?

Kenapa seharian hidup kita tidak bermaya dan tidak bersemangat?

Kadangkala kita pernah menangis kerana tiada duit untuk bayar sesuatu yang penting, malah setiap hari kita pohon kepada Allah agar dimurahkan rezeki, tetapi seolah-olah tiada kesannya?


Kalau orang perempuan, bermacam-macam jenis pencuci muka dicubanya semata-mata nak "kulit bercahaya".
Kalau orang lelaki pula, kerisauan yang tak menentu, jadi bermacamlah "ubat kuat" yang dipakainya.


Kita nak ke isteri macam ini? Nak ke suami yang sebegini?Masing-masing menggeleng tersengih sendirian. Jika kita tak nak pasangan seperti sedemikan rupa, maka kitalah orang pertama dahulu yang kena berubah. Bukan nanti, tetapi sekarang.

MASA UNTUK BERUBAH

Maka untuk itu tidak ada alasan lagi untuk menyeru kepada PERUBAHAN.

Buat diri, pastikan masa yang terluang selepas subuh diisi dengan pelbagai aktiviti yang bermanfaat. Jangan tidur terlalu lewat jika sayangkan waktu keemasan di kala subuh.

Buat ahli jemaah, sudahlah diri sibuk, hanya masa ini sahajalah waktu untuk belajar. Gunakan masa sebaiknya.


Buat suami, carilah rezeki. Jangan tidur.


"Kemudian setelah selesai solat, maka betebaranlah kamu di muka bumi (untuk menjalankan urusan masing-masing) dan carilah apa yang kamu hajati dari limpah kurnia Allah, serta ingatlah akan Allah banyak-banyak (dalam segala keadaan) supaya kamu berjaya (di dunia dan di akhirat). - Surah Al-Jumuah (Ayat 10)


Buat isteri, masaklah, kemas rumah dan sebagainya. Takkan hilang seri rumahtangga kalau kehidupan bermula sebelum terbit fajar. Mak mertua pun tak bising lagi.


"Pesanan terpenting untuk para imam dan bakal imam terutamanya untuk diri sendiri, biasakan diri jangan tidur lepas subuh dan jangan tinggal solat jemaah di masjid, nanti selepas kahwin boleh didik isteri, kalau tak dua-dua hanyut."


Buat pelajar, kalau nak tips study smart ingat hadith ini "kalau tidur selepas subuh papa dan tidur selepas asar boleh jadi 'gila'." Jangan salah pilih waktu untuk belajar atau menghafal.''


Ibnul Qayyim pernah berkata,"Pagi hari bagi seseorang itu seperti waktu muda dan akhir harinya seperti waktu tuanya."


Amalan seseorang di waktu muda berpengaruh terhadap amalannya di waktu tua. Jadi jika seseorang di awal pagi sudah bermalas-malasan dengan sering tidur, maka di petang harinya dia juga akan bermalas-malasan pula.


Antara AKAL dan NAFSU. Pertarungan ini hanya dimenangi jika manusia bersandarkan IMAN. Jika tidak manusia sama sahaja seperti haiwan, tidak menggunakan akal dengan betul. Pembaziran masa adalah perkara yang sangat merugikan. Dan hanya syaitan yang suka pembaziran. Masa itu ibadah. Semoga Allah memberi kebijaksanaan dan kekuatan untuk kita sama-sama mengikut perintah-Nya.


Sedang Nabi melewati anaknya Fatimah RA yang sedang berbaring pada waktu Subuh, maka Baginda bersabda:


"Wahai anakku, bangunlah dan hadaplah rezeki Tuhanmu, dan janganlah engkau jadi dari kalangan orang yang lalai,sesungguhnya Allah membahagikan rezeki manusia di antara terbit fajar hingga terbit matahari." (Diriwayatkan al-Baihaqi)
 
 
Ibuani: sdg muhasabah dan mengingati diri sendiri... Ya Allah kuatkan hatiku... kekalkan imanku... tetapkan hatiku yg ingin sentiasa dilandasan redhaMU... biar payah... mahupun sering terkandas, dan teralpa.. bantu aku Ya Allah... Aminnnn....

Tuesday, December 20, 2011

Suatu Hari Di Zoo Negara



Assalammualaikum Warahmatullahi Wabarakatuh....


Segala puji bagi Allah, Tuhan sekelian alam. Selawat serta salam buat junjungan mulia Nabi Muhammad SAW keluarga serta para sahabat dan pengikut yang istiqamah menuruti baginda hingga ke hari kiamat....

Senyum dulu ye... he..he... biarlah gambar yg berbicara ye... yg Ibu boleh share disini.. mmg best gi Zoo Negara ni.. walaupun letih, tp puashati coz anak2 happy ...  


Wassalam...
 














 






Monday, December 19, 2011

DIDIK ANAK2 DGN CARA BERBEZA SETIAP 7 TAHUN




Assalammualaikum Warahmatullahi Wabarakatuh....

Segala puji bagi Allah, Tuhan sekelian alam. Selawat serta salam buat junjungan mulia Nabi Muhammad SAW keluarga serta para sahabat dan pengikut yang istiqamah menuruti baginda hingga ke hari kiamat....


Pesanan Saidina Ali: 

Didiklah anak kamu dengan cara yang berbeza setiap 7 tahun.

7 tahun pertama, beri dan ajarkan mereka tentang kasih sayang. Manjakan mereka dengan kelembutan dan rasa cinta...

7 tahun kedua, berlaku tegas dengan mereka, didik mereka dan perbetulkan kesalahan yang mereka lakukan...

7 tahun ketiga, berkawanlah dengan mereka, di saat ini mereka memerlukan teman untuk berbicara dan mengemukakan pendapat. Mereka sudah boleh berfikir, bersahabatlah dengan mereka sebelum mereka mempunyai sahabat lain yang boleh merosakkan akhlak....

Sunday, December 18, 2011

RENUNGAN BERSAMA



"..... Barangsiapa yang memperbaiki hal-hal yang tersembunyi dari dirinya, niscaya Allah akan memperbaiki hal-hal yang hal-hal yang nampak dari dirinya. Barangsiapa yang memperbaiki urusan antara dirinya dengan Allah, niscaya akan Allah cukupkan urusan yang terjadi antara dirinya dengan manusia. Dan barangsiapa yang memperhatikan urusan akhiratnya, niscaya akan Allah cukupkan urusan dunianya".....

Saturday, December 17, 2011

selamat pengantin baru adikku


NASIHAT KEPADA DIRI SENDIRI



Nasihat kepada DIRI SENDIRI:-


......"Saya nak berkongsi perkara2 yang baik, Tak peduli jikalau orang TAK SUKA, yang penting ALLAH SUKA...


...... "Saya nak cuba jadi baik Dan Lebih Baik, Tak peduli jikalau orang TAK SUKA, yang penting ALLAH SUKA...


..... "Saya nak SAHABAT2 mendapat MANFAAT daripada apa yang saya cuba SAMPAIKAN dan KONGSIKAN, TETAPI masih ada SAHABAT yang TAK SUKA ?"


...."Saya tidak akan ambil peduli mengenainya dan akan sentiasa BERSANGKA BAIK...


....."Saya TAK de masa nak fikirkan sahabat2 yang MEMBENCI saya, sbb saya TERLALU SIBUK memikirkan SAHABAT2 yang SAYANG pada saya"......



Friday, December 16, 2011

HIDUP ADALAH TEMPAT BELAJAR

ITU AKU - PUAN SUHAINI SAPERAN

“Jangan tertipu dengan tudung labuhku kerana itu bukan pengukur iman seseorang. Jangan tertipu dengan tudung labuhku, aku hanyalah seorang MUSLIMAH YANG MASIH LAGI DALAM PROSES MENCARI KEMILAU CAHAYA ISLAM SEBENAR, BERUSAHA MENJADI MUSLIMAH SOLEHAH, tapi BUKAN bermaksud aku adalah MANUSIA SEMPURNA. Tapi dengan tudung labuhku, aku berusaha mencari REDHA ALLAH SWT…”

KEHIDUPAN BAHAGIA AYAH & IBU

Daisypath Anniversary Years PicDaisypath Anniversary Years Ticker
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

KESAYANGAN KU

KESAYANGAN KU
Copyright to KEDAI QASEH IBU
Designed by UMIESUEstudio 2016