Friday, September 30, 2011

ERTI BUDI

Sepasang kaki melangkah
Meniti usia
Hari yang berlalu pergi
Takkan kembali
Seiring dengan masa aku dewasa
Dan kini kufahami ertinya budi

Ku sedar kau sejak dulu
Menatangiku
Tak pernah diriku ini
Engkau kasari
Terisi tiap waktu permintaanku
Diriku kebanjiran kasih dan sayang

Walau tak kuucapkan
Walau tak kupamerkan
Di hatiku selalu menghargaimu
Tunggulah tiba waktu
Di saat tika perlu
Ku pasti akan berada di sampingmu
Akulah embun...akulah hujan
Pada ketika kau hangat kegersangan

Semakin kumengenali ertinya budi
Semakin kau kusanjungi di dalam hati
Sedaya upayaku akan ku cuba
Membahagiakan mu setiap masa…

Lirik Lagu Erti Budi… Azian Mazuan Safuan….

Ibuani: khas buat Mak & Papa… Doa Ibu sentiasa ada buat mereka… selagi hayat dikandung badan... budi mereka tidak dpt Ibu balas dgn segala kebendaan didunia ini...



Thursday, September 29, 2011

KUASA BIBIR ISTERI, KEPUASAN ATAU PENDERITAAN SUAMI ?

Perang mulut kadang melanda bahtera rumahtangga, membuat hati suami panas dan isteri pula makin ganas. Sememangnya keterampilan berbahasa dan kelembutan pertuturan memainkan peranan utama dalam menegakkan komunikasi positif antara mereka. Tapi sayang ramai pasangan yang hebat dalam bab-bab lain tetapi gagal mengamalkan yang satu ini.


Apakah perkara-perkara yang perlu dihindari oleh suami dan isteri ketika berkomunikasi? Dan bagaimanakah cabaran-cabaran itu boleh diharungi untuk mendapatkan komunikasi positif?


1. Jangan menjawab

Adakalanya kita hanya perlukan ‘senyap dan diam’ untuk mendinginkan keadaan. Iaitu apabila emosi pasangan sudah tidak terkawal lagi dan jika dia tidak boleh berfikir dengan rasional seketika. Daya kawalan diri amat diperlukan untuk menenangkan perasaan anda jika berhadapan dengan pasangan sebegini. Banyakkan mengingati Allah, alihkan tumpuan anda kepada benda lain. Anda boleh hadapi pasangan dengan wajah bersalah tetapi sebenarnya hati anda berada di tempat lain. Selepas emosi pasangan reda, dan anda telah memastikan dia boleh berfikiran waras maka saat itulah masanya untuk menjelaskan duduk perkara sebenar atas salah faham yang terjadi.


2. Jangan membisu

Ini pula sikap tidak bertanggungjawab yang sering dtunjukkan suami isteri yang bermasalah. Sudah tidak peduli lagi dengan pasangan, engkau-engkau, aku-aku, sikap sebegini muncul apabila mereka sudah berputus asa terhadap pasangannya. Telah berkali-kali diberi nasihat tapi suami tak endahkan atau isteri tetap berdegil, akhirnya mereka mengambil sikap biarkan saja. Aib isteri akhirnya dijadikan alasan untuk suami bercinta lagi dan boleh jadi akibat membisu ini akan membawa padah yang lebih berbahaya lagi dalam rumahtangga mereka. Tiada kesepakatan, tiada diplomasi, tiada perbincangan dari hati ke hati, maka alamat runtuhlah kepercayaan satu sama lain.


3. Jangan berleter

Orang yang tak suka berzikir mengingati Allah biasanya suka cakap yang bukan-bukan. Jika ada tanda-tanda bibir kita tak berhenti menyumpah seranah, mencari-cari kesilapan pasangan, menyalahkan keadaan dan takdir hari ini, maka sedarlah bahawa anda telah dijangkiti penyakit teruk. Lidah memang berkait rapat dengan hati, jika hati sakit, lidah pun meracau tak tentu hala. Mencari mangsa siapa saja yang berada di sekeliling; anak-anak, suami, mertua atau ipar duai, semua serba tak betul padahal hati dan perasaan anda yang tidak stabil ketika itu.


4. Jangan bersaing.

Suami isteri suka berlawan sesama sendiri, siapa menang dan siapa kalah, siapa tunduk dan siapa penakluk. Padahal Allah mencipta mereka untuk saling melengkapi, kelemahan yang satu ditutup oleh kelebihan yang lain dan begitulah sebaliknya. Sikap ini didasari oleh latar belakang suami isteri yang sama taraf atau mungkin sebaya, harta benda dan nasab keturunan juga menjadi faktor yang menjurus ke arah amalan suka bersaing. Kalau setakat isteri mahukan kedilan, tidaklah salah di sisi agama, tetapi jika caranya sampai berani memijak kepala suami, menidakkan rasa hormat dan takzim agaknya semangat liberalisme sesat telah merasuki pemikiran isteri.


5. Jangan mengugut

Suami jangan sesekali pergunakan nama agama untuk mengugut isteri. Sikit-sikit mengancam: “Engkau nusyuz! Derhaka! Aku tak reda!” lalu mula pulaukan isteri dengan tak semena-mena. Sebelum berani mengancam isteri seperti itu, cubalah bertanya pada diri anda sendiri; sudahkah sistem pergaulan yang disuruh oleh Al-Quran anda amalkan? Jangan mengata isteri derhaka kalau anda pun derhaka dengan firman Allah ini, maksudnya;

“Dan bergaullah dengan mereka (isteri-isteri kamu) secara makruf, kemudian apabila kamu tidak menyukai (sikap) mereka maka bersabarlah kerana boleh jadi kamu tidak menyukai sesuatu padahal Allah menjadikan padanya kebaikan yang banyak.” (Surah Al-Nisa’ ayat: 19)


6. Jangan suka menuduh

Jika tiada bukti yang terang maka kita tidak boleh menuduh seseorang dengan sesuatu yang belum jelas kesahihannya. Suami isteri sering dihinggapi penyakit curiga, apatah lagi jika mereka saling berjauhan. Atau mungkin sebelum berkahwin pernah terlibat skandal yang mengaibkan. Kisah silam pasangan akan sentiasa menghantui seseorang, kalau dulu suami kaki perempuan mungkin sampai saat ini isteri sentiasa berwaspada. Ataupun kalau isteri ada ramai bekas kekasih, suami mana yang tak cemburu jika isteri ditinggal agak lama. Emosi yang tak stabil memainkan peranan dalam mengapi-apikan perasaan curiga ini. Ditambah lagi dengan tiadanya bimbingan agama dalam melayari percintaan, agaknya sulit untuk mereka keluar dari kepompong curiga dan cemburu sebegini.


Setelah memahami 6 gaya komunikasi positif ini ada satu lagi petua terakhir yang tak kalah berharga untuk kita kongsi bersama, iaitu nasihat Rasulullah melalui sabda baginda yang bermaksud:


Daripada ‘Uqbah bin ‘Amir beliau bertanya kepada Rasulullah: “Wahai Rasulullah, bagaimanakah jalan mendapat keselamatan? Baginda bersabda: Tahanlah lidahmu, tetaplah di dalam rumahmu dan tangisilah dosamu.” (Hadis hasan riwayat Al-Tirmizi)


Oleh itu, sebelum menuduh, mengata, mencela dan menghina pasangan cubalah tangisi dosa-dosamu dahulu, wahai suami, aduhai isteri!


credit to: Perkongsian ilmu dari Dr.Juanda untuk diri sendiri dan juga buat mereka yang ingin menambah ilmu pengetahuan tentang hidup rumahtangga....


Ibuani: sentiasa mencari ilmu.....


Wednesday, September 28, 2011

Sambutan Hari Raya & Birthday Sept 2011 @ IIUM Educare

Last week, Jumaat / 23 Sept 2011... after selesai sambut hari raya kat skol Aqil, kami trus gi Educare tuk sambut Aqilah nyer event lak.... cian Huby kena jd driver kehulu hilir.... (Saboo ye dear, awal tahun, pjg umr Ibu dptkan lesen ye..)

Pukul 10 am.. ngam2 je kami sampai.. majlis baru nak mula rupanya... hasilnya, Aqilah sgt happy coz kawan2 + teachers belum start makan dan tiup lilin besday lg.... Jd ni la hasilnya.. Aqilah sengih memanjang dgn baju rayanya yg glam...

Ibuani: puashati dgn layanan teachers kelas Aqilah yg baik2 semuanya.... Thanks semua.. Moga Allah swt merahmati kalian krn sabar melaksanakan tugas dgn baik....

Ibuani
Sent by Maxis from my BlackBerry® smartphone

Ucaplah 'Sayang' setiap hari selagi masih ada kesempatan...


Membaca kisah seorg ibu tunggal yg masih muda diblognya...(suaminya meninggal dunia akibat kemalangan) Membuat Ibu insaf dan terpikir andainya Ibu ditempatnya sekarang... Setabah dia kah?..... Sedih, sesak didada setiap kali Ibuani baca setiap coretan nya.. xtertanggung rasanya... especially part yg dia rasanya terkilannya, coz jarang ungkapkan rasa SAYANG pd arwah suaminya...

Ibu juga begitu, Huby Ibu selalu meluahkan kata2 sayangnya pd Ibi..."Ibu, Ibu sayang Ayah x?".. Selalunya Ibu akan senyum tersipu2 sambil jawab... "Sayanglah".... :) tp Ibu nak ucapkan mmg jaranglah tp pernah jugak.... pd hakikatnya sayang Ibu juga sgt tinggi buatnya.... :)

Kisah hidupnya Ibu jdkan tauladan dlm kehidupan sehari2 Ibu... supaya lebih menghargai Suami, sementara suami masih ada.... Ajal maut ditangan Allah swt... Ibu xtahu, Ibu atau suamikah yg akan dijemput dahulu kembali pdNya....krn Ibu sedar MATI itu PASTI... (Ibu selalu berDoa dpt hidup bersama suami agar dpt melihat anak2 membesar dan berjaya sebelum dijemput PERGI) :) .....

Ibu doakan segala kesabaran, ketabahan beliau (Mawar Nafastari) menjanjikan balasan yg baik2 dr Allah swt... krn hanya Allah swt shj tahu apa yg direncanakan dan terbaik tuk hambaNya..... Wallahualam.....

Ibuani: "suamiku, aku mohon pdmu.... redhakan isterimu ini disetiap doamu"..... moga ikatan yg kita bina ini terjalin hingga ke jannah, syurga yg abadi.... aminnnn....

Ibuani
Sent by Maxis from my BlackBerry® smartphone

Tuesday, September 27, 2011

* SEJENAK *


Rasulullah Shallallahu Alaihi Wasallam bersabda ,

‘’ Barang siapa yang dikehendaki baik oleh Allah, niscaya dia akan memberinya kemampuan untuk memahami ilmu agama.’’
( HR. Al-Bukhari, 71,dan Muslim. 1037 )


Ibuani: mudah2an Ibu sentiasa diterangkan hati untuk mendalami ilmu agama dgn mudah… Inshaallah… itu yg aku cari, moga itu yg aku temui.. bantu aku yg Allah....


ITU AKU - PUAN SUHAINI SAPERAN

“Jangan tertipu dengan tudung labuhku kerana itu bukan pengukur iman seseorang. Jangan tertipu dengan tudung labuhku, aku hanyalah seorang MUSLIMAH YANG MASIH LAGI DALAM PROSES MENCARI KEMILAU CAHAYA ISLAM SEBENAR, BERUSAHA MENJADI MUSLIMAH SOLEHAH, tapi BUKAN bermaksud aku adalah MANUSIA SEMPURNA. Tapi dengan tudung labuhku, aku berusaha mencari REDHA ALLAH SWT…”

KEHIDUPAN BAHAGIA AYAH & IBU

Daisypath Anniversary Years PicDaisypath Anniversary Years Ticker
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

KESAYANGAN KU

KESAYANGAN KU
Copyright to KEDAI QASEH IBU
Designed by UMIESUEstudio 2016