MENDIDIK ANAK-ANAK 1: MULAKAN HARI DENGAN PENYUCIAN HATI





dimulakan dengan lafaz...



Sambungan ceramah bersempana dengan sambutan Maal Hijrah...
(credit to: bro.zafril)


Kemudiannya sahabat ustaz ini menyambung yang dia akan memastikan anaknya mengaji Al-Quran walaupun sekadar seayat sebelum ke sekolah. MasyaAllah, mudah betul tipsnya ini. Katanya, walaupun sekadar sepotong ayat pertama surah Al-Baqarah (ayat paling pendek), memadailah.


Al-Quran ini penyuci hati. Jadi segala kekotoran hati akan dibersihkan dengan pembacaan Al-Quran. Jadi anak-anak ini akan memulakan hari mereka dengan hati yang bersih. Bila hati mereka bersih, maka senanglah mereka untuk menerima ilmu yang diajar oleh para gurunya. Alhamdulillah, resepi kejayaan anaknya telah dikongsikan.


Selain lengkapnya solat lima waktu mereka yang kita harus jaga sebagai ibu dan bapa mereka, inilah salah satu tips untuk mereka berjaya dalam hidup.


Tak susahkan. Tambah sahabat ustaz ini lagi. Tidak perlu lama pun hendak membaca Al-Quran itu. Apa yang penting, hati mereka tercuci dengan membaca Al-Quran.


Tetapi ini bukan sahaja dipraktikkan untuk anak-anaknya sahaja. Nanti suruh anak mengaji, tetapi bapanya menonton TV pula. Haish, kepimpinan melalui tauladan kan. Jadi, betullah kata pepatah, “Bapa borek, Anak rintik.”


InsyaAllah, kita semua akan menuju ke jalan yang diredhai, bahagia di dunia dan di akhirat. Owh, belum tamat disini. Ada lagi yang saya ingin kongsikan.....

Ibuani: "susah x? xsusah kan dan nampak alahai mudahnya.. tp yg sukarnya adalah diri kita yg nak buat perubahan kearah kebaikan , tu yg susah... kita doa pd ALLAH SWT agar hati kita mudah berubah & melakukan kebaikan menjaga hati.... InshaALLAH..."

Comments

Popular posts from this blog

DOA MEMULAKAN PEKERJAAN

BERUBAH & TETAP ISTIQOMAH

CELIK EMAS... :)