TUA DALAM PERLINDUNGAN ALLAH

Pasti semua orang bercita-cita untuk menjadi seorang tua yang dihormati, dicintai dan disenangi apabila tua nanti. Apakah rahsianya? Seseorang yang dari mudanya berbuat taat, rajin ibadah dan baik akhlak, tentu masa tuanya begitu juga atau boleh jadi lebih baik daripada itu. Allah sendiri mengakui orang itu sebagai hamba-NYA yang baik lalu Allah tambahkan rahmat-Nya peringkat demi peringkat. Ini berlaku jika dari dari kecil hingga menjelang 40an didalam kebaikkan. Ataupun menjelang 40an dia baru mendapat kesedaran dan berusaha menuju kebaikkan. Orang ini Allah pilih untuk mendapat perlindungan-Nya di dunia lagi. Lihat janji Allah dalam Hadis Qudsi yang bermaksud:

"Apabila hamba-Ku telah mencapai usia 40 tahun, Aku akan menjauhkan dia daripada tiga perkara; gila, kusta dan sopak. dan apabila dia mencapai 50 tahun, Aku akan menghisabnya dengan hisab yang ringan. Dan apabila dia mencapai usia 60 tahun, Aku akan dorongnya suka bertaubat. Dan apabila mencapai usia 70 tahun, Aku akan jadikannya dicintai oleh para Malaikat. Dan apabila dia mencapai usia 80 tahun, Aku mencatatkan kebajikannya semata, dan Aku akan tutup mata terhadap kesalahan-kesalahannya. Dan apbila dia mencapai usia 90 tahun, akan berkatalah para malaikat;"orang ini sebagai tawanan Allah dibumi-Nya, maka diampunkanlah segala dosanya terdahulu dan terkemudian, dibenarkan mensyafaatkannya. Dan apabila dia mencapai usia tua ganyut, Allah mencatatkan baginya semua pahala amalan yang pernah dia lakukan pada waktu sihat dulu, kalau dia melakukan kesalahan, tiadalah dicatatkan atasnya lagi." - Riwayat At Tirmizi.

Janji Allah ini tertuju kepada orang yang sudah menjadi 'hamba-Ku' (hamba Allah). Iaitu orang mukmin yang penuh ketaqwaan terhadap Allah yang mematuhi segala perintah-Nya dan meninggalkan segala larangan-Nya. Oleh itu kita mesti berusaha untuk menjadi hamba Allah, dengan berusaha menjadi mukmin yang bertaqwa dari sekarang. Antara jalan-jalan untuk memperbaiki diri ialah;

1 Dengan adanya petunjuk daripada Allah. Seperti sabda Rasulullah SAW: "Barangsiapa diberi petunjuk, Allah masukkan rasa sayang dan suka memperbaiki diri."

2 Mesti faham Islam - Fardhu ain, Tauhid dan lain-lain.

3 Yakin dengan ilmu. Rasulullah SAW bersabda : "Barangsiapa Allah hendak jadikan baik agama seseorang, diberi-Nya faham tentang agama."

4 Melaksanakan atau berbuat - mengamalkan Islam secara keseluruhan.

5 Istigamah (berterusan) beramal.

6 Mesti Bermujahadah bersungguh-sungguh.

7 Mesti ada pemimpin yang mampu memimpin - Guru Mursyid.

8 Mohon taufik (pimpinan) daripada Allah.

Itulah antara panduan untuk mengatur hidup kita agar hari tua kita dalam rahmat dan perlindungan Allah sentiasa...

“Ya, Allah Engkaulah Tuhanku, Tidak ada Tuhan selain Engkau, Engkaulah yang menjadikan aku. Sedang aku adalah hamba-Mu dan aku di dalam genggaman-Mu dan di dalam perjanjian setia ( beriman dan taat ) kepada-Mu sekuat mampuku. Aku berlindung kepada-Mu dari kejahatan yang telah ku lakukan. Aku mengakui atas segala nikmat yang telah Engkau berikan kepada ku dan aku mengaku segala dosaku. Maka ampunilah aku. Sesungguhnya tidak ada yang dapat mengampuni segala dosa kecuali Engkau.” Amin

Comments

Popular posts from this blog

DOA MEMULAKAN PEKERJAAN

BERUBAH & TETAP ISTIQOMAH

CELIK EMAS... :)